TCELL 2020/3 Bilanço ve Hisse Analizi
Başta belirtmeliyim ki aşağıdaki
çalışmalar son açıklanan bilançolar ve faaliyet raporu üzerinden çıkardığım
tablolar ve yorumlardır. Görüşler kişisel görüşlerimdir. Kesinlikle yatırım
tavsiyesi değildir ve yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Burada yer alan
görüşler genel yatırım yorum ve tavsiyesi kapsamındadır.
Yazının yazıldığı tarihte TCELL
şirketinde bir miktar yatırımım bulunmaktadır. Yazdıklarım bu kapsamda
değerlendirilmelidir.
Merhabalar,
Bugün sizlerle TCELL’ın 2020/3
dönemi açıkladığı finansal rapor üzerinden oluşturduğum analizleri paylaşmak
istiyorum.
Yakın bir zaman önce
2019/12 bilançosu ve faaliyet raporu üzerinden daha detaylı bir rapor
yazmıştım. Aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz:
Blog’a mobilden mi yoksa
tarayıcıdan mı bağlandığınıza göre anasayfaya giderek daha önce paylaştığım
şirket analizlerine de göz atabilirsiniz.
Öncelikle amacım burayı tek
yönlü bir şekilde kendi bulduğum bilgileri paylaştığım bir yere döndürmek
değil. Ki ben de sizler gibi küçük yatırımcıyım. Faaliyet raporunu okuyarak
anlamaya çalışıyorum. Bunun bir adım ötesi, anlayamadığımız detaylar ile ilgili
şirketin yatırımcı ilişkileri ile iletişime geçmek veya internette detaylı
araştırma yaparak işin aslını daha iyi öğrenmektir. Lütfen kendiniz de bir
şekilde bilgiye ulaşırsanız yorum olarak belirtin ki hep beraber faydalanalım.
Yorumlarımda ve
analizlerimde hata yapıyor olabilirim. Lütfen böyle bir durumda da düşüncelerinizi
yorum olarak belirtin.
Tabloları şirketin KAP’ta
açıkladığı rakamlar üzerinden hesaplıyorum. Herhangi bir excel hatası olabilir.
Aynı şekilde orada bir yanlışlık fark edersiniz lütfen KAP’ın veya aracı
kurumların sitesinden kontrol ederek beni uyarın. Ben de en kısa sürede
düzeltebilirim. Kimseyi yanlış yönlendirmeyelim.
Şimdi detaylı inceleyelim:
SATIŞLAR
TCELL 2020/3 döneminde
çeyreklik olarak 6.439 mio TL hasılat gerçekleştirmiş, yıllık satış hasılatı
ise 25.055 mio TL’ye ulaşmıştır.
Çeyreklik hasılat geçen senenin
aynı çeyreğine göre %20 artmış, yıllık bazda ise %19 artmış.
Aşağıda dönemsel olarak
yıllık satışların artışı, enflasyon ve satışların reel artışı gösterilmektedir.
Kırmızı çizgi enflasyon, yeşil çizgi satışların artışı, mavi çizgi ise
enflasyon etkisi arındırılmış satış artışıdır. İdeal olan mavi çizginin mümkün
olduğunca sıfır çizgisinden yukarıda olmasıdır. 2016 satışlarını 2015 ile
karşılaştıramadığım için ilk dört dönem satış değişimi boştur.
Yorum: Bu kadar büyük ve oturmuş bir firma için hasılatın enflasyonun üzerinde
artması (yıllık %6,43) olumludur. Daha yüksek olsa daha da güzel olurdu tabii
ki.
BRÜT KAR
TCELL 2020/3 döneminde
çeyreklik olarak 2.089 mio TL brüt kar elde etmiş, yıllık brüt kar ise 8.375 mio
TL seviyesinde gerçekleşmiştir.
Çeyreklik brüt kar geçen
senenin aynı çeyreğine göre %18 artmış, yıllık olarak ise %15 artmıştır.
Brüt kar marjı çeyreklik
bazda %32 olmuş. (Önceki çeyrek: %32; Geçen sene aynı çeyrek: %33)
Yorum: Brüt kar satışlara paralel artış göstermiştir, olumlu. Brüt kar marjında
olumlu veya olumsuz kayda değer bir değişim olmamıştır. Nötr.
FAVÖK
TCELL 2020/3 döneminde
çeyreklik olarak 3.608 mio TL FAVÖK elde etmiş, yıllık FAVÖK ise 12.637 mio TL
seviyesinde gerçekleşmiş.
Çeyreklik FAVÖK rakamı
geçen senenin aynı çeyreğine göre %39 artmış, yıllık olarak ise %16 artmıştır.
FAVÖK marjı çeyreklik
bazda %56 olmuş. (Önceki çeyrek: %52; Geçen sene aynı çeyrek: %48)
Yorum: TCELL’in amortisman gideri çok yüksek olduğu için brüt kar ve favök
arasında bu kadar fark bulunmaktadır. FAVÖK artışı satışa paralel
gerçekleşmiştir, olumlu. Favök marjları artış eğilimindedir, olumludur.
NET KAR
TCELL 2020/3 döneminde
çeyreklik olarak 873 mio TL net kar elde etmiş, yıllık net kar ise 2.895 mio TL
seviyesinde gerçekleşmiş.
Çeyreklik net kar rakamı
geçen senenin aynı çeyreğine göre %29 azalmış, yıllık olarak ise %5 artmıştır.
Net kar marjı çeyreklik
bazda %14 olmuş. (Önceki çeyrek: %12; Geçen sene aynı çeyrek: %23)
Yorum: Net kar rakamında 2019/3 döneminde varlık satışından kaynaklanan bir
seferlik kar (772 mio TL) etkisi vardır. Dolayısıyla geçen seneye göre azalış yanıltıcıdır.
Net kardaki reel artış olumludur. Ayrıca kar marjı da artış eğilimindedir.
KAR MARJLARI
Çeyreklik ve yıllık kar
marjları aşağıdaki gibidir.
Yorum: Brüt kar ve faaliyet kar marjları son iki çeyrektir artış eğilimindedir.
Olumludur.
ROE & ROA
ROE: Özsermaye karlılığı
ROA: Toplam Aktif Karlılığı
Yıllıklandırılmış net kar
rakamlarıyla hesaplanmış karlılık oranları aşağıdaki gibidir. Ne kadar yüksekse
o kadar güzeldir.
CARİ ORAN ve NAKİT ORAN
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre cari oranı aşağıdaki gibidir. (ideal seviye 2 olmakla beraber,
1,30 ve üzeri bir rakam da olumludur)
Tabloda aynı zamanda
nakit oranı da görebilirsiniz. Şirketin kısa vadeli borçlarını kasadaki parayla
ne kadar kolay ödeyip ödemeyeceğini gösterir. (ideal seviye 1’e yakın olmakla
birlikte, 1’in yukarısında olması da şirketin faaliyet alanları ile ilgili
herhangi bir sebeple yatırım yapmadığı anlamına gelebilir.)
Yorum: Cari oran ve nakit oranı oldukça iyi seviyededir. Şirketin nakit döndürme
sorununun olmadığını göstermektedir.
FD / FAVÖK ve NET BORÇ / FAVÖK
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre FD / FAVÖK oranı aşağıdaki gibidir. (FD: Firma Değeri =
Şirketin piyasa değeri + Net Borç. FD / FAVÖK’ün düşük olması kural olarak
şirketin ucuz olduğunu gösterir.)
Tabloda aynı zamanda Net
Borç / FAVÖK oranını da görebilirsiniz. Net Borç / FAVÖK ne kadar düşük olursa şirketin
de o kadar az borç riski olacağı anlamına gelmektedir.)
FİNANSMAN GİDERİ / FAVÖK
TCELL’in 2020/3
bilançosuna Finansman Giderleri / FAVÖK ilişkisi aşağıdaki gibidir.
Turuncu çizgi kırmızı
çubukların üstünde olmak koşuluyla aralarındaki mesafe ne kadar iyiyse o kadar
iyidir.
Yorum: TCELL’nın finansman giderleri oldukça makul düzeydedir. Sınırlı bir artış
olmuştur. Olumludur.
PD / DD
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre PD / DD oranı aşağıdaki gibidir. (ideal pd/dd oranı şirketin
özsermaye karlılığına göre değişebilmekle beraber teori olarak ne kadar düşükse
o kadar ucuzdur diyebiliriz.)
KAYNAKLAR / VARLIKLAR
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre aktiflerini hangi kaynaklarla döndürdüğü aşağıdaki gibidir.
Yeşil renkli çubuklar şirketin özsermayesinin toplam aktiflere oranıdır. Ne
kadar yüksek olursa şirketin o kadar az dış kaynak kullandığı anlamına gelir.
Kırmızı renkli çizgi
şirketin kısa ve uzun vadeli finansal borçlarının toplam aktiflere oranıdır. Ne
kadar düşük olursa şirketin o kadar az dış kaynağa ihtiyaç duyduğunu gösterir.
Sarı çizgi kısa vadeli finansal borçların, mavi çizgi de uzun vadeli finansal
borçların toplam aktiflere oranıdır.
İdeal senaryo, yeşil
renkli çubuğun %50 üzerinde olması, kırmızı renkli çizginin yeşil renkli
çubuğun tepe noktasının mümkün olduğunca aşağısında ve uzağında olması ve sarı
çizginin en altta olmasıdır. Bu şirketin risksiz bir biçimde borçlandığını ve
borçlarını uzun vadeye yaydığını dolayısıyla daha az finansal gidere katlanacağını
gösterir.
Şirketin hiç finansal
borcunun olmaması da büyüme konusunda isteksiz olduğunu gösterebilir.
Yorum: TCELL’in özsermaye ve finansal borç oranının aktiflere oranı birbirine
yakındır. Finansal borçların büyük çoğunluğu uzun vadeli borç kapsamındadır.
Dolayısıyla olumsuz bir durum gözükmemektedir.
SATIŞ GELİRLER / PD
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre yıllıklandırılmış Satış Gelirleri / PD ilişkisi aşağıdaki
gibidir.
FAVÖK & NET KAR / PD
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre FAVÖK ve Net Kar / PD ilişkisi aşağıdaki gibidir.
Kahverengi çubuk FAVÖK,
yeşil renkli çubuk net kardır. Yeşil renkli çubuğun kahverengi renkli çubuktan
uzun olması çok olağan değildir. Ya şirketin özkaynak yöntemiyle değerlenen yatırımlarından
karı vardır ya da bir sefere mahsus vergi, kur farkı vs. geliri yazmış
olabilir.
Yorum: TCELL’in geçtiğimiz senelerdeki favök / net kar ve piyasa değerine oranı
son dönemde düşmüştür. Dolayısıyla şirketin bir miktar ucuz kaldığını
düşünebiliriz.
ÖZSERMAYE / NET BORÇ / NET YPP
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre Özsermaye / Net Borç ilişkisi aşağıdaki gibidir. (Yeşil olan
çizginin üstte olması koşuluyla kırmızı çizgiyle arasında ne kadar uzaklık
varsa o kadar olumludur diyebiliriz)
Mavi renkli çizgi Net YPP
(net yabancı para pozisyonu) çizgisidir. (Sıfır çizgisinin üzerinde olması
şirketin kur krizine karşı dirençli ve korunaklı olduğunu gösterir.)
Yorum: Tabloda görüldüğü gibi şirketin özsermayesi net borcundan fazladır.
Olumludur. Borçların büyük kısmı uzun vadeli olduğu düşünülürse riskli bir
durum bulunmamaktadır.
SERBEST NAKİT AKIŞI (SNA) / PD
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre SNA aşağıdaki gibidir.
Turuncu çubuk piyasa
değeridir. SNA ile PD arasındaki ilişkiyi görebilirsiniz. İdeal olan yeşil
çubukların sıfırın üstünde mümkün olduğunda uzun olması ve artış eğiliminde
olmasıdır.
Yorum: TCELL’nın serbest nakit akışı üç çeyrektir aynı düzeyde artmaya devam etmektedir.
Olumludur.
OFNA TRENDİ
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre OFNA (operasyonel faaliyetlerden nakit akışı) trendi aşağıdaki
gibidir. (Artma eğiliminde olmasını bekleriz)
Kahverengi çizgi FAVÖK
çizgisidir. Eğer yeşil ve kahverengi çizgi birbirine paralel değilse ya
şirketin özkaynak yöntemiyle değerlenen yatırımlarından karı veya zararı vardır
ya da bir sefere mahsus vergi, kur farkı vs. geliri veya gideri yazmış
olabilir.
NİS DEĞİŞİM TRENDİ
TCELL’in 2020/3
bilançosuna göre NİS (net işletme sermayesi) trendi aşağıdaki gibidir.
Aşağıdaki grafikte net işletme sermayesinin geçen sene aynı döneme göre değişim
trendi görülmektedir.
Dolayısıyla artış göstermesi olumlu, düşüş göstermesi
olumsuzdur diyebiliriz.
YORUM
TCELL’nın son açıkladığı
finansal raporu beğendim. Geçtiğimiz seneye göre satış, brüt kar, favök ve net
kar artışları tatmin edicidir.
Salgın sürecinden de nispeten
daha az etkilenebilir. Bu performasını devam ettirmesi durumunda yatırımcısının
yüzünü mutlaka güldürecektir.
Saygılar
Analiz için teşekkürler, Turkcell yüksek risk iştahı olmayanlar için iyi bir yatırım değil mi? Bir de borsadaki tüm hisselerin f/k, pd/dd (varsa diğer) oranlarını güncel olarak tek bir listede tablo olarak görebileceğim bir yer var mıdır? Her yer fiyat gösteriyor ama analizinizdeki gibi esas kıymetli olanlar oranlar aslında.
YanıtlaSilMerhaba, TCELL aslında oturmuş ve düzenli satış geliri, kar marjı olan bir şirket. Agresif büyüme tabii ki de çok beklenmemeli. Ancak yeni dijital çözümleri ile agresif de büyüyebilecek bir potansiyele sahip. Onu zaman gösterecek. Kendi adıma ucuz kaldığını düşündüğüm için yatırım yapıyorum. İkinci sorunuz ile ilgili ise, toplu listeyi Twitter'da birçok kişi paylaşıyor aslında. Maalesef bende hazır yok. Sadece bahsettiğiniz oranlara bakarak şirket değerlendirmek bence eksik olabilir. Tabii ki çok önemli ve ana hatlarıyla bir fikir veriyor. Şahsen ilgilendiğimiz şirketlerle ilgili bol bol faaliyet raporu okumak gerektiğini düşünüyorum.
Sil