AGHOL 2020/3 Bilanço ve Hisse Analizi
Başta belirtmeliyim ki aşağıdaki çalışmalar son açıklanan bilançolar ve faaliyet raporu üzerinden çıkardığım tablolar ve yorumlardır. Görüşler kişisel görüşlerimdir. Kesinlikle yatırım tavsiyesi değildir ve yatırım danışmanlığı kapsamında değildir.
Yazının yazıldığı tarihte AGHOL
şirketinde bir miktar yatırımım bulunmaktadır. Yazdıklarım bu kapsamda
değerlendirilmelidir.
Merhabalar,
Bugün sizlerle AGHOL’ın son
açıkladığı 2020/3 dönemi bilançosu üzerinden oluşturduğum analizleri paylaşmak
istiyorum.
Yakın bir zaman önce
2019/12 bilançosu ve faaliyet raporu üzerinden daha detaylı bir rapor
yazmıştım. Aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz:
Öncelikle amacım burayı tek
yönlü bir şekilde kendi bulduğum bilgileri paylaştığım bir yere döndürmek
değil. Ki ben de sizler gibi küçük yatırımcıyım. Faaliyet raporunu okuyarak
anlamaya çalışıyorum. Bunun bir adım ötesi, anlayamadığımız detaylar ile ilgili
şirketin yatırımcı ilişkileri ile iletişime geçmek veya internette detaylı
araştırma yaparak işin aslını daha iyi öğrenmektir. Lütfen kendiniz de bir
şekilde bilgiye ulaşırsanız yorum olarak belirtin ki hep beraber faydalanalım.
Yorumlarımda ve
analizlerimde hata yapıyor olabilirim. Lütfen böyle bir durumda da düşüncelerinizi
yorum olarak belirtin.
Tabloları şirketin KAP’ta
açıkladığı rakamlar üzerinden hesaplıyorum. Herhangi bir excel hatası olabilir.
Aynı şekilde orada bir yanlışlık fark edersiniz lütfen KAP’ın veya aracı
kurumların sitesinden kontrol ederek beni uyarın. Ben de en kısa sürede
düzeltebilirim. Kimseyi yanlış yönlendirmeyelim.
Şimdi grafiklerle inceleyelim:
(Mobilden okuyorsanız,
grafiklerin üzerine tıkladığınızda daha büyük görüntüleyebilirsiniz)
SATIŞLAR
AGHOL 2020/3 döneminde
çeyreklik olarak 12.443 mio TL hasılat gerçekleştirmiş, yıllık satış hasılatı
ise 52.336 mio TL’ye ulaşmıştır.
Şirket geçen senenin aynı
döneminde MGROS satışlarını konsolide etmediği için geçen seneyle
karşılaştırmak doğru olmayacaktır.
Yorum: AGHOL geçen senenin aynı döneminde bu dönemden farklı olarak MGROS
satışlarını konsolide etmediği için paylaştığım tablo üzerinden karşılaştırma
yapmak çok sağlıklı olmayacaktır. Şirket faaliyet raporunda Migros etkisinin de
dikkate alınmış haliyle çeyreklik satışlarının GYAD’a göre %24 arttığını
belirtmiştir. > Olumlu
BRÜT KAR
AGHOL 2020/3 döneminde
çeyreklik olarak 3.315 mio TL brüt kar elde etmiş, yıllık brüt kar ise 15.635 mio
TL seviyesinde gerçekleşmiştir.
Şirket geçen senenin aynı
döneminde MGROS satışlarını konsolide etmediği için geçen seneyle
karşılaştırmak doğru olmayacaktır.
Brüt kar marjı çeyreklik
bazda %27 olmuş. (Önceki çeyrek: %27; Geçen sene aynı çeyrek: %27)
Çeyreklik ve yıllık kar
marjları grafiği biraz aşağıda toplu halde verilmiştir.
Yorum: Brüt kar rakamını geçen seneyle aşağıdaki tablo üzerinden karşılaştırmak
doğru olmayacaktır. Faaliyet raporuna göre brüt kar rakamı Migros etkisi dahil
edilmiş haliyle %19,4 artmıştır. Brüt kar marjları yatay seyretmektedir. >
Olumlu
FAVÖK
AGHOL 2020/3 döneminde
çeyreklik olarak 920 mio TL FAVÖK elde etmiş, yıllık FAVÖK ise 6.029 mio TL
seviyesinde gerçekleşmiş.
Şirket geçen senenin aynı
döneminde MGROS satışlarını konsolide etmediği için geçen seneyle
karşılaştırmak doğru olmayacaktır.
FAVÖK marjı çeyreklik
bazda %7,39 olmuş. (Önceki çeyrek: %6,65; Geçen sene aynı çeyrek: %9,73)
Çeyreklik ve yıllık kar
marjları grafiği biraz aşağıda toplu halde verilmiştir.
Yorum: FAVÖK’ü de aynı sebeple aşağıdaki tablo üzerinden karşılaştırmıyorum.
Faaliyet raporuna göre şirketin çeyreklik FAVÖK rakamı %0,6 artış göstermiştir.
Şirketin brüt karını %19 artırmasına rağmen FAVÖK’ünü aynı oranda arttıramamasının
sebebi genel yönetim ve pazarlama giderlerinin artması olabilir. Geçen sene Migros etkisi
olmadığı için mali tablolar üzerinden karşılaştıramadım. Enflasyonun %11
olduğunu düşünürsek FAVÖK artışı > Olumsuz
NET KAR
AGHOL 2020/3 döneminde
çeyreklik olarak 355 mio TL net zarar açıklamış, yıllık net kar ise 589 mio TL
seviyesinde gerçekleşmiş.
Şirket geçen senenin aynı
döneminde MGROS satışlarını konsolide etmediği için geçen seneyle
karşılaştırmak doğru olmayacaktır.
Net kar marjı çeyreklik
bazda -%2,86 olmuş. (Önceki çeyrek: %6; Geçen sene aynı çeyrek: -%7,49)
Çeyreklik ve yıllık kar
marjları grafiği biraz aşağıda toplu halde verilmiştir.
Yorum: AGHOL faaliyet raporuna göre net zararını %11 oranında azaltmıştır. FAVÖK’e
göre daha iyi oranda düzelmesinin sebebi şirketin finansal giderlerinin
azalması olabilir. Yine geçen sene Migros etkisi olmadığı için tam
karşılaştıramıyorum. Faaliyet raporundan detaylı okumak faydalı olacaktır. >
Olumlu
KAR MARJLARI
Çeyreklik ve yıllık kar
marjları aşağıdaki gibidir.
Yorum: Çeyreklik olarak net kar hariç tüm marjlar bir önceki çeyreğe göre yatay
durumdadır. Net kar marjı ise GYAD’a göre toparlanmıştır. Yıllık marjlarda net
kardaki toparlanma yavaşlasa da devam ediyor gözükmektedir. > Olumlu
ROE & ROA
ROE: Özsermaye karlılığı
ROA: Toplam Aktif Karlılığı
Yıllıklandırılmış net kar
rakamlarıyla hesaplanmış karlılık oranları aşağıdaki gibidir. Ne kadar yüksekse
o kadar güzeldir.
Yorum: Özsermayenin bir miktar düşmesi, net karın da ufak bir miktar artmasıyla
ROE yükselmiş. İdeal olan özsermaye ile ROE’nin birlikte yükselmesidir. ROA da
son iki çeyrektir güzel bir toparlanma yakalamış gözükmektedir. Tabii hala çok
düşük. > Nötr-Olumsuz
CARİ ORAN ve NAKİT ORAN
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna göre cari oranı aşağıdaki gibidir. (ideal seviye 2 olmakla beraber,
1,30 ve üzeri bir rakam da olumludur)
Tabloda aynı zamanda
nakit oranı da görebilirsiniz. Şirketin kısa vadeli borçlarını kasadaki parayla
ne kadar kolay ödeyip ödemeyeceğini gösterir. (ideal seviye 1’e yakın olmakla
birlikte, 1’in yukarısında olması da şirketin faaliyet alanları ile ilgili
herhangi bir sebeple yatırım yapmadığı anlamına gelebilir.)
Yorum: Cari oran ve nakit oran bir önceki çeyrekle ve GYAD ile
karşılaştırıldığında yatay seyretmektedir. Biraz daha yüksek olmasını dilerdim.
> Nötr-Olumsuz
FD / FAVÖK ve NET BORÇ / FAVÖK
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna göre FD / FAVÖK oranı aşağıdaki gibidir. (FD: Firma Değeri =
Şirketin piyasa değeri + Net Borç. FD / FAVÖK’ün düşük olması kural olarak
şirketin ucuz olduğunu gösterir.)
Tabloda aynı zamanda Net
Borç / FAVÖK oranını da görebilirsiniz. Net Borç / FAVÖK ne kadar düşük olursa şirketin
de o kadar az borç riski olacağı anlamına gelmektedir.)
Yorum: Piyasa değeri düşmüş buna karşılık net borcun daha fazla artmasıyla firma
değeri de bir miktar yükselmiştir. FAVÖK’ün ılımlı bir miktar artışıyla FD/FAVÖK
oranı bir önceki çeyreğe göre bir miktar düşmüş. Net borcun FAVÖK’ten daha
hızlı artması sebebiyle de net borç / favök rasyosu bir miktar artmıştır. > Olumsuz
FİNANSMAN ve VERGİ GİDERİ
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna finansman ve vergi giderleri aşağıdaki gibidir.
Finansman giderinin
(tabloda sağ eksen) düşük olmasını veya düşme trendinde olmasını dileriz.
Şirketin faaliyetleri sonu elde ettiği karın ne kadarını borç sebebiyle faiz
ödemelerine kaptırdığını anlarız. Tabloya bir de şirketin yıllık net karını
(tabloda sol eksen) ekledim. Finansman gideri 0 olsaydı net kar çizgisi daha
yukarıda olacaktı. Bazı durumlarda nakit zengini şirketler finansman geliri
yazarlar. Eğer mavi ve kırmızı barlar sıfırın altındaysa demek ki finansman
geliri vardır. Bu durumda net kar çizgisi bundan pozitif etkilenir.
İkinci tablo da şirketin
vergi gelir gider tablosudur. Eğer şirket herhangi bir vergi teşviği almıyorsa
ve kar elde ediyorsa verginin sıfırın üzerinde olması beklenir (tabloda sağ
eksen). Yine şirketin net kar çizgisini de ekledim. Kar arttıkça (tabloda sol
eksen) verginin de artması son derece doğaldır. Sadece vergi sıfır çizgisinin
altındaysa detaylı incelemek faydalı olacaktır. Vergi teşviği ise kapsamı
nedir, ne kadar sürecek, şirket yatırım mı yapmış vs. gibi.
Yorum: Geçen sene Migros rakamları konsolide edilmediği için sadece çeyreklik
finansman giderini bir önceki çeyrekle karşılaştırmak fikir verebilir.
Mevsimsellik etkisini saymazsak az miktar azalma gözükmektedir. Ancak hala çok
yüksek seviyede olduğunu vurgulayalım. Vergi gideri de bir miktar azalmıştır.
> Olumsuz
PD / DD
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna göre PD / DD oranı aşağıdaki gibidir. (ideal pd/dd oranı şirketin
özsermaye karlılığına göre değişebilmekle beraber teori olarak ne kadar düşükse
o kadar ucuzdur diyebiliriz.)
Yorum: Özsermaye bir miktar düşmüş piyasa da değeri de son dönemdeki genel düşüşten
nasibini almış. Bu sebeple PD/DD oranı bir önceki çeyreğe göre yatay seyretmiş.
GYAD’a göre az bir miktar artış bulunmaktadır. PD/DD çok düşük evet ancak oranın
artması için borçluluğun azalması, karların artması gerekmektedir. > Nötr
KAYNAKLAR / VARLIKLAR
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna göre aktiflerini hangi kaynaklarla döndürdüğü aşağıdaki gibidir.
Yeşil renkli çubuklar şirketin özsermayesinin toplam aktiflere oranıdır. Ne
kadar yüksek olursa şirketin o kadar az dış kaynak kullandığı anlamına gelir.
Kırmızı renkli çizgi
şirketin kısa ve uzun vadeli finansal borçlarının toplam aktiflere oranıdır. Ne
kadar düşük olursa şirketin o kadar az dış kaynağa ihtiyaç duyduğunu gösterir.
Sarı çizgi kısa vadeli finansal borçların, mavi çizgi de uzun vadeli finansal
borçların toplam aktiflere oranıdır.
İdeal senaryo, yeşil
renkli çubuğun %50 üzerinde olması, kırmızı renkli çizginin yeşil renkli
çubuğun tepe noktasının mümkün olduğunca aşağısında ve uzağında olması ve sarı
çizginin en altta olmasıdır. Bu şirketin risksiz bir biçimde borçlandığını ve
borçlarını uzun vadeye yaydığını dolayısıyla daha az finansal gidere
katlanacağını gösterir.
Şirketin hiç finansal
borcunun olmaması da büyüme konusunda isteksiz olduğunu gösterebilir.
Yorum: AGHOL toplam aktiflerinin %40’ını finansal borçlarla finanse etmektedir.
Bir önceki çeyreğe göre 3 puan artmıştır (İki puan kısa vadeli finansal borçlardan,
bir puan uzun vadeli finansal borçlardan gelmiş). Bu oran oldukça yüksek. Bunun
içerisinde kısa vadeli finansal borçların oranı %13’tür. Diğer yandan
özsermayenin oranı 5 puan düşmüştür. > Olumsuz
SATIŞ GELİRLERİ / PD
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna göre yıllıklandırılmış Satış Gelirleri / PD ilişkisi aşağıdaki
gibidir.
Yorum: Satış gelirlerinin son dört çeyrektir çok artmış gibi gözükmesinin sebebi
Migros’un konsolide edilmeye başlanmasıdır. Satış gelirleriyle kıyaslandığında
piyasa değeri çok çok düşük kalmıştır. Bunun sebebi yüksek borçluluk ve düşük
kar marjlarıdır. > Olumlu
FAVÖK & NET KAR / PD
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna göre FAVÖK ve Net Kar / PD ilişkisi aşağıdaki gibidir.
Kahverengi çubuk FAVÖK,
yeşil renkli çubuk net kardır. Yeşil renkli çubuğun kahverengi renkli çubuktan
uzun olması çok olağan değildir. Ya şirketin özkaynak yöntemiyle değerlenen yatırımlarından
karı vardır ya da bir sefere mahsus vergi, kur farkı vs. geliri yazmış
olabilir.
Yorum: Şirketin yıllık FAVÖK ve net kar rakamı son dönemde bir toparlanma
içerisinde gözükmektedir. Piyasa da tam bunu fiyatlamaya başlamış fakat virüs
bulaşmış. J Bu trendin
korunması piyasa değerini de yukarı taşıyacaktır. > Nötr-Olumlu
ÖZSERMAYE / NET BORÇ / NET YPP
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna göre Özsermaye / Net Borç ilişkisi aşağıdaki gibidir. (Yeşil olan
çizginin üstte olması koşuluyla kırmızı çizgiyle arasında ne kadar uzaklık
varsa o kadar olumludur diyebiliriz)
Mavi renkli çizgi Net YPP
(net yabancı para pozisyonu) çizgisidir. (Sıfır çizgisinin üzerinde olması şirketin
kur krizine karşı dirençli ve korunaklı olduğunu gösterir.)
Yorum: Özsermaye düşmüş (-), net borç artmış (-) ve net ypp bir miktar toparlanmış
(hala ekside olmasına rağmen %45 artış) > Nötr-Olumsuz
FAALİYETLERDEN SERBEST NAKİT AKIŞI (SNA)
AGHOL’ün 2020/3 bilançosuna göre serbest nakit akışı aşağıdaki gibidir.
Önemli not: Farklı serbest nakit akış formülleri olabiliyor. Bu tablodaki formül şirketin KAP’ta yayınladığı nakit akış tablosu üzerinden aldığım (İşletme Faaliyetlerinden Nakit Akışları) – (Yatırım Faaliyetlerinden Kaynaklanan Nakit Çıkışları) formülüyle hesaplıyorum.
OFNA TRENDİ
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna göre çeyreklik OFNA (operasyonel faaliyetlerden nakit akışı) trendi
aşağıdaki gibidir. (Artma eğiliminde olmasını bekleriz)
Kahverengi çizgi FAVÖK
çizgisidir. Eğer yeşil ve kahverengi çizgi birbirine paralel değilse ya
şirketin özkaynak yöntemiyle değerlenen yatırımlarından karı veya zararı vardır
ya da bir sefere mahsus vergi, kur farkı vs. geliri veya gideri yazmış
olabilir.
Yorum: Şirketin OFNA çizgisi bir önceki çeyreğe göre sert bir şekilde düşmüştür.
Bunun en büyük sebebi azalan net kar rakamıdır. GYAD ile karşılaştırmak daha
doğru olacaktır fakat Migros etkisi sebebiyle şu an o karşılaştırmayı
yapamamaktayız. > Olumsuz
NİS DEĞİŞİM TRENDİ
AGHOL’in 2020/3
bilançosuna göre çeyrekik bazda NİS (net işletme sermayesi) trendi aşağıdaki
gibidir. Aşağıdaki grafikte net işletme sermayesinin bir önceki çeyreğe göre
değişim trendi görülmektedir. Dolayısıyla artış göstermesi olumlu, düşüş
göstermesi olumsuzdur diyebiliriz.
Yorum: AGHOL net işletme sermayesi eksidir. İki çeyrek süren toparlanma bu
çeyrek az bir miktar bozulmaya gitmiştir. > Olumsuz
YORUM
AGHOL 2020/3 döneminde ne
kötü diyebileceğimiz ne de iyi diyebileceğimiz bir bilanço açıklamıştır.
Holdingin borçluluk oranı çok yüksektir. Bu sebeple şirketin son iki senedir en
büyük önceliği borçları azaltmaktır. Dolayısıyla AGHOL’ün salgından kaynaklı
krize yumuşak karnıyla yakalandığını söyleyebiliriz.
Şirket açısından salgın
sürecinde pozitif olan gelişmeler gelirlerinin ve FAVÖK’ünün büyük kısmının
geldiği perakende (Migros) ve meşrubat (Coca cola) segmentinin krizden nispeten
az etkilenmesidir. Evet şirket çok ucuz o
sebeple hisselerimi tutuyorum ve tutmaya devam edeceğim. Ancak krizin yazın da
devam etmesi durumunda ikram ve turizm tesislerinin kapanmasıyla birlikte bira
segmenti de çok ağır bir darbe yiyecektir. Diğer yandan borçluluğu süren ve
krizden de etkilenen otomotiv segmenti de negatif yönden holdingi aşağıya
çekecektir.
Sürekli vurguluyorum
benim en büyük stratejim bir şirketi çok ucuza almak ve gerekirse birkaç sene
beklemek çünkü ihtiyacım olmayan parayla yatırım yapıyorum, şirketlere ortak
oluyorum.
Dolayısıyla AGHOL’ün bugünleri atlatıp, borçlarını ödeyip çok iyi
seviyelere geleceğine inandığım için hisselerimi tutuyorum. Bu kadar ucuza
hisselerimi vermek istemem.
Aşağıda son faaliyet
raporunda belirtilen ve önemli gördüğüm noktaları paylaşmak istiyorum.
“ AG Anadolu Grubu
Holding (“Anadolu Grubu”) konsolide satışları 2020 ilk çeyreğinde geçen yıla
göre %24,0 artışla 12,4 milyar TL seviyesinde gerçekleşmiştir. Ilk üç ayda
başlıca operasyonlarımızda, satış gelirleri %30,7 artan Migros ve %20,6 büyüyen
Meşrubat segmentini %8,8 ile Bira segmenti takip etmektedir. Otomotiv segmenti satış
gelirleri ise %40,4 artmıştır. Enerji ve Sanayi segmenti net satış gelirleri
geçen sene ilk çeyreğine göre %11,2 daralmış olup, portföyde nispeten düşük
paya sahip Diğer segmentin net satış gelirleri ise yıllık %3,1 artmıştır.”
“Ilk çeyrekte, yurt dışı
operasyonlarımızın toplam satış gelirleri içindeki payı, yurt içinde Migros’un
güçlü performansından dolayı, %25,7 ile geçen sene ilk çeyreğe kıyasla ufak bir
gerileme gösterirken, yurt dışı FAVÖK payı ise özellikle Meşrubat segmentinin
etkisiyle %19,6’dan %20,3’e yükselmiştir.”
“Borçların etkin
yönetilmesi ve azaltılması yönündeki yaklaşımımız sayesinde 2020 yılında artan
kurların borçluluk rasyolarımızdaki etkisini kontrol altında tutmayı başardık K
onsolide n et borç /FAVÖK rasyosu 2019 yılının ilk çeyreğinde 3 1 x
seviyesinden 1 Ç 20 sonunda 2 5 x seviyesin e düşmüştür Bu rasyo Aralık sonunda
ise 2 2 x olarak gerçekleşmiştir Borçların azaltılmasında etkin ve güçlü bir
yol izleyen Migros’un net borç /FAVÖK rasyosu dönem içerisinde kurdaki artışa
rağmen 2 1 x’e gerilemiş olup Otomotiv ve Meşrubat segmentleri net borç FAVÖK
rasyoları yıl sonuna göre sabit kalmıştır Bira ve Enerji Sanayi segmentlerinde
mevsimsellik operasyonel performans ve kısmen artan borçluluk neticesinde net borç
/FAVÖK rasyoları sırasıyla 2 0 x ve 8 8 x’e yükselmiştir.”
Aşağıda yukarıda
bahsettiklerimizi segment bazında detaylandıran tablolar paylaşmak isityorum.
Saygılar
Yorumlar
Yorum Gönder